پیشنهادات به خانوادهی دانشآموز دیرآموز:
۱٫ خانوادههای دانشآموز دیرآموز را اطلاعرسانی کنیم تا به شناخت بیشتری در مورد شرایط فرزندشان و کمک به ایشان برسند.
۲٫ الزامآ با دانشآموز دیرآموز در منزل بصورت جبرانی کار شود .
۳٫ کار با دانشآموز دیرآموز بایستی استمرار داشته باشد و منحصر به زمان خاصی نباشد.
۴٫ دانشآموز علیرغم شکستهایش در امور تحصیلی در خانواده نباید مورد تحقیر و بیاحترامی قرار گیرد.
۵٫ کودک علاوه بر مهارتهای آموزشی به کسب مهارتهای اجتماعی نیازمند است.
۶٫ خانواده بصورت حضوری یا مکاتبهای با معلم مدرسه در ارتباط مستمر باشد.
پیشنهاداتبهاولیاءمدارسعادیدرمورددانشآموزاندیرآموز وآموزشپذیر:
۱٫دانشآموزان واجد شرایط را برای سنجش معرفی کنید . (دانشآموزانی که بدون سنجش ثبتنام شدهاند)
۲٫جداً از ثبتنام دانشآموز آموزشپذیر در مدرسه عادی خودداری کنید.
۳٫در صورت پذیرش دانشآموز آموزشپذیر فضا و بستر آموزشی را برای رشد و بالندگی دانشآموز مهیا سازید تا دانشآموز آموزشدیده و پیشرفت عملی و علمی داشته باشد، بجای نمره قبولی.
۴٫به زبان ساده آموزش داده شود.
۵٫تمرین و تکرار زیاد لازم است.
۶٫عدم ارفاق نمره جهت کسب قبولی
۷٫تدابیری اتخاذ شود که دانشآموز دیرآموز در صورت گذراندن مراتب علمی آموزشی مربوطه به کلاس بالاتر برود.
* باید درنظر داشت که دانشآموزان دیرآموز به سنی میرسند که نقطه ضعفهای خود را شناسایی کرده و پوشش میدهند برای رسیدن به آن روز بهتر است کمک کنیم.
پیشنهاداتی به اداره آموزش و پرورش منطقه مراغه در مورد دانشآموزان دیرآموز و آموزش پذیر :
۱٫اطلاع رسانی به مدیران و معلمان در مورد شناخت دانشآموز دیرآموز
۲٫اطلاعرسانی در مورد آموزش به دانشآموزان دیرآموز
۳٫اطلاع رسانی در مورد برقراری ارتباط با دانشآموزان دیرآموز
۴٫برپایی دورههای آموزشی و بازآموزی برای موارد (۱ و ۲ و ۳)
۵٫نظارت و سنجش یادگیری دانشآموزان دیرآموز توسط فرد یا افرادی خارج از مدرسه
۶٫جلوگیری از ارفاق نمره و قبولی
۷٫جلوگیری از ثبتنام دانشآموز آموزشپذیر در مدارس عادی
۸٫حدالامکان جلوگیری از ارجاع دانشآموز دیرآموز به آموزشگاه استثنایی بعنوان عقبمانده تحصیلی .(معمولآ این روند طی چند سال انجام میشود)
۹٫پیگیری دانشآموزانی که برای تست تخصصی در تابستان و یا اسفندماه مراجعه نمیکنند.
۱۰٫ پیگیری دانشآموزان آموزشپذیر که به آموزشگاه استثنایی مراجعه نمیکنند.
۱۱٫ اقدام به تشکیل ستاد و یا گروهی که اموری از قبیل موارد ۴ تا ۱۱ را پیگیری و بررسی کنند.
۱۲٫ برگزاری نشستهای علمی و آموزشی متشکل از معلمین عادی و استثنایی
۱۳٫ وسعت بخشیدن به دامنه آموزش کودکان دیرآموز ، بعنوان مثال آموزش در تابستان
روش های کمک به کــودکان دیـــــرآمــــوز
۱- خانواده ها به طــور موثــر با معلم همکاری کــرده و معلم از این همکاری استقبال کند.
۲- این کودکان در کلاسهایی قــرار بگیرند که دارای دانش آموزان کمتــری باشد.
۳- معلم به آموزش انفرادی بپردازدو بتدریج کودک را درگیرفعالیتهای گروهی و تدریس جمعی نماید.
۴- پیشرفت این کودکان به صورت هفتگی ثبت و در صورت نیاز از وجود یک مشاور کمک گرفته شود.
۵- فعالیتهـــای یادگیـــــری به صـــورت گام به گام و از ساده به مشکـــل و با حجم کمتـــــری انجام شود.
۶- تدریس با تکـــــرار بیشتــری همــــــراه باشد و از بیان لفظــــــی خود دانش آموز استفاده شود.
۷- در مورد پاسخهای درست و نادرست بازخورد فــوری و همــراه با توجه، تحسین، تشویق و البته در صورت لــزوم از تنبیه خفیف استفاده شود.
۸- به کــودکان کمک شود که هـــرچه زودتـــر به مرحله عملیات عینــی بــرسند.
۹- بـر روی پیشرفت تــوجه و رشد مهارتهای کلامــی کودکان کار شود.
۱۰- مهارت آمـوزی مورد توجه قرار بگیرد. از آنجایی که تقریباً ۱۳% دانش آموزان مدارس عادی دیرآموز هستند، رسیدن به اهداف فوق نیازمند آن است که یک دوره آموزشــی برای معلمان دوره ابتدایی در نظر گرفته شود و یک کمیته تخصصی بر عملکرد مدارس نظارت داشته باشد.
۱۱- اگــر کودکان دیرآموز در همان کلاسهای اول و دوم آموزش مناسب ببینند و درگیــر فعالیتهایی شوند که به طور نظامدار جذب سیستم ادراکی آنها شود و مهارت کلامــی آنها را رشد دهد، هم نمرات کلاســی و هم رشد هوشــی آنها پیشرفت می کند و به حد دانش آموزان عادی می رسد.
وبلاگ دبستان مشهدی فرد دانشآموز ,دیرآموز ,آموزش ,مورد ,دانشآموزان ,کودکان ,دانشآموز دیرآموز ,دانشآموزان دیرآموز ,دانشآموز آموزشپذیر ,کودکان دیرآموز ,دانش منبع
درباره این سایت